7 tips til deg som vurderer å selge selskapet ditt

Publisert den 16.07.2024 av ÆGE AS


Valgene du tar i dag, påvirker hvor mye du kan selge bedriften din for en gang i fremtiden.

Det er mye du bør vurdere og mye du må tenke gjennom før du i det hele tatt sier til noen som helst at du vurderer å selge selskapet ditt. I denne artikkelen har vi samlet 7 tips som du kan gjøre allerede nå.

1. Hvorfor skal du selge?

Når du leser denne artikkelen, har du helt sikkert tenkt gjennom dette allerede. Men det kan være mange grunner til å selge. Ønsker du å realisere gevinst som du kan reinvestere penger i noe annet? Ønsker du mer fritid og timingen for å selge er gunstig? Har du lyst til å slutte helt å jobbe? Er årsaken store endringer i rammebetingelser for virksomheten? Er det andre alternativer til salg av virksomheten? Definer for deg selv hva som er hovedgrunnen til at du ønsker å selge. Når selve salgsprosessen begynner og det tilslutt begynner å nærme seg forhandlinger, er det lett å bli revet med, og ikke minst fristet av gode tilbud. Gå da tilbake til din egen begrunnelse for hvorfor du startet denne prosessen og se om tilbudene du får, faktisk stemmer overens med det du opprinnelig tenkte.

2. Er selskapet ditt rigget for salg?

Det er viktig å forberede selskapet ditt for salg ved å ha målsetting, strategi og fremdriftsplan for salgsprosessen. Synliggjøre det som er skapt av verdier i selskapet ved å foreta en verdivurdering av virksomheten. Sørge for at regnskapet er i orden og har god økonomistyring. Avklare eventuelle skattemessige spørsmål. Økonomien i selskapet bør være ryddig flere år tilbake i tid og derfor bør du starte tidlig med å forberede virksomheten din på salg en gang i fremtiden. Gjennomføre en kartlegging av markedet og potensielle kjøpere, og vurdere salgsstrategier. En strukturert salgsprosess bidrar til å øke verdiene i selskapet og redusere risiko.

3. Hva skal du selge?

Skal du selge aksjer eller aktiva i selskapet? Salg av hele eller deler av bedriften? Det kan være mange måter å dele opp bedriften din på, og det er ikke sikkert heller at hele bedriften din er like attraktiv. Det kan for eksempel være at selve verdien ligger i kundeporteføljen din eller forretningskonseptet, mens produksjonslokalene og beliggenheten til bedriften din ikke er like attraktiv for andre. Det kan også være du ønsker å fortsette med deler av virksomheten din, men selge noe. Husk på at det er ikke sikkert du behøver å selge aksjene dine, det kan være du bare skal selge deler av virksomheten. Det viktig å ha en god plan på strukturering av salgstransaksjonen.

4. Må du gjøre endringer i eierstrukturen før du selger bedriften?

De fleste som skal kjøpe en bedrift, eller deler av en bedrift, ønsker å ha det enklest mulig, samtidig som de ser potensial i det de kjøper. Om du har passive medeiere, som f.eks. familiemedlemmer, kan det være du bør kjøpe ut disse først. Passive medeiere, bør du som et minimum ha diskutert ferdig hva dere ønsker før du går til det skritt å starte en salgsprosess. Kanskje bør dere bli enig om hvem som håndterer salgsprosessen og de øvrige gir en fullmakt slik at potensielle kjøpere har færrest mulig personer å forholde seg til. Det bør også avklares om eierne og ledelsen skal være med videre.

5. Bør du kontakte en rådgiver før du selger bedriften?

Avhengig av omfang og størrelse på bedriften din, vil det være mye forberdelser som må gjøres før et eventuelt salg. En finansiell rådgiver kan gi gode råd til strategi for gjennomføring av salgsprosessen, foreta verdivurderinger, kartlegge markedet og potensielle kjøpere, og foreta salgspresentasjoner sammen med selskapet. Videre kan en rådgiver bistå i forhandlinger med potensielle kjøpere for å oppnå best mulig pris, og koordinere due diligence prosessen og utarbeidelse av avtale med transaksjonsstruktur.

6. Hvem skal jeg selge bedriften min til?

Hvem kan være riktig kjøpere av bedriften? Det kan være flere ulike kjøpere til bedriften. Det kan bla være konkurrenter, kunder, leverandører, bransjeaktører, finansielle investorer eller det kan være enkelt aktører som har interesse i din virksomhet. De ulike investorene kan ha ulik motiv som feks utvikle synergier, industriell utvikling, restrukturering, vekst mfl. En god finansiell rådgiver med erfaring, vil kunne hjelpe deg med å identifisere potensielle kjøpere. Ofte kan flere potensielle kjøpere konkurrere om å kjøpe virksomheten, som kan resultere i en høyere pris.

7. Hvor mye skal jeg selge for?

Vi har skrevet en artikkel om verdifastsettelse av bedrifter tidligere. Hva partene blir enige om i forhandlinger danner grunnlag for salgsavtalen hvor transaksjonsstrukturen fremkommer. I forkant må en ta stilling til om det er aksjer eller aktiva (innmat) som selges. Salgsoppgjør kan i hovedsak være i aksjer eller i kontanter eller en kombinasjon. Fordelen med penger, er naturligvis at du kan gjøre hva du vil fremover, mens dersom du får betalt i form av aksjer i enten et nytt selskap eller selskapet du selger til, gjør at du kan få en større, fremtidig gevinst. Spørsmålet da, blir hvor mye du er bundet opp og hvor lett det er å selge disse aksjene når du selv ønsker dvs hvor likvide er disse aksjene slik at de enkelt kan innløses i penger.

Mange som selger virksomheten sin, blir bundet opp av avtaler som gjør at de må fortsette å jobbe i bedriften i mange år. Det kan være mange, gode argumenter for dette. For deg som selger, kan det være både riktig og galt å bli værende i virksomheten som du overdrar til andre. Det er ikke alltid det heller er lurt for kjøper av virksomheten din at du blir værende. Men det er ikke alltid kjøper ser dette selv.

Kontakt gjerne meg i Æge dersom du vurderer å selge, så kan jeg hjelpe deg i den retning som er best for deg.